-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Barcelona (- El Prat) (BCN / LEBL)

  LEBL

Barcelona El Prat Airport (BCN / LEBL), ook bekend als Barcelona Airport, ligt ongeveer 12 kilometer ten zuidwesten van het centrum van Barcelona. Na Madrid Barajas is LEBL het grootste vliegveld van Spanje. LEBL is de belangrijkste luchthaven voor Spanair en Vueling, maar voor Air Europa en Iberia is dit een belangrijke hub. Tot 2008 was de route Barcelona - Madrid de drukste vliegroute van de wereld (971 vluchten per week), maar sinds de opening van de hogesnelheidstrein is dit afgenomen. Spotten op Barcelona 

Geschiedenis en algemeen

Het eerste vliegveld van Barcelona lag in El Remolar en werd in 1916 geopend. Doordat het uitbreiden van dit vliegveld niet mogelijk was, werd in 1918 een nieuw vliegveld aangelegd bij El Prat. De eerste commerciële vluchten werden pas in 1927 uitgevoerd door Iberia, met als bestemming Madrid (dit was tevens de eerste route van Iberia). In 1948 werdt een nieuwe start- en landingsbaan aangelegd (de huidige runway 07L/25R) en in 1965 kwam er een nieuwe verkeerstoren. In 1968 werd de terminal verbouwd en in de jaren zeventig werd nog een nieuwe terminal gebouwd voor de Iberia vluchten. In 1992 werd de nieuwe verkeerstoren geopend.

Tegenwoordig heeft de luchthaven drie start- en landingsbanen: runway 07L/25R (3352m, asfalt/beton), 07R/25L (2660m, asfalt/beton) (geopend in 2004) en runway 02/20 (2528m, asfalt/beton). Het vliegveld heeft twee terminals, T1 en T2. Terminal T2 is de oude terminal wat vroeger Terminal A, B en C waren en terminal T1 is in 2009 geopend. In 2009 werd de spotterstoren aan (spot 3) geopend, waardoor spotten op Barcelona makelijker werd gemaakt.

Spotten 

1. Runway 25R middag
Spot 1 ligt aan de oostkant van het vliegveld, ten noorden van de kop van runway 25R. Deze plek is geschikt vanaf ongeveer 13.00u, anders heb je last van tegenlicht. De spottersplek is een soort parkje waar bankjes staan die overdekt zijn. Ook is hier een toilet aanwezig (een Dixie) en een fonteintje waar koud water uit komt. Doordat er ook een aantal bomen staan is het hier goed uit te houden. De auto kunt u aan de andere kant van de weg parkeren, op het parkeerterrein van de begraafplaats. Het landende vliegverkeer is goed vast te leggen met een 70-300mm lens.

2. Runway 25L
Deze plek ligt enkele honderden meters verder dan spot 1. Bij spot 2 zijn ook bankjes aanwezig, maar dit is niet overdekt. Hier is verder bijna geen schaduw dus u staat hier de gehele tijd in de zon. Spot 2 bevindt zich onder de aanvliegroute van runway 25L. De auto kunt u parkeren zoals aangegeven staat bij spot 1 of u kunt een stukje doorrijden (voorbij spot 2) en bij de rotonde de tweede afslag nemen naar het parkeerterrein van het strand.

3. Spotterstoren
De spotterstoren ligt ter hoogte van de threshold van runway 25R. Dit is een toren met een platform van ongeveer 3 meter lang en 1 meter breed. Deze plek is het beste te gebruiken in de morgen omdat de zon dan achter u staat. Vanaf 13.00u kunt u het beste naar spot 1 gaan (mits runway 25R in gebruik is). Bij spot 3 is geen parkeerplaats aanwezig. U kunt de auto op het parkeerterrein van de begraafplaats (zoals omschreven bij spot 1) parkeren. Vanaf daar is het ongeveer 15 minuten lopen. De toren is hoog genoeg om foto's over het hek heen te maken. Hier heeft u genoeg aan een 70-300mm lens.

4. Runway 02
Spot 4 ligt aan het strand. Deze weg loopt dood op een parkeerterrein. Runway 02 wordt voornamelijk vroeg in de ochtend gebruikt, maar deze sluit ook vrij snel weer (rond 07.30u). Om bij deze plek te komen volgt u de weg die langs spot 1, 2 en 3 loopt. U kunt zelf bepalen hoe dicht u bij de landende vliegtuigen gaat staan, maar u heeft wel genoeg aan een 70-300mm lens.

5. Runway 07L
Mocht runway 07L in gebruik zijn, dan is dit een van de betere plekken. Het nadeel is wel dat u redelijk ver van de baan staat en dat de vliegtuigen hier redelijk hoog zitten. Voor een Boeing 737 heeft u hier 300mm nodig. Voor een CRJ-200 is 300mm minimaal nodig, meer is altijd handig. Deze plek ligt bij een rotonde waar u ook kunt staan. Let er echter wel op dat u hier bij een openbare weg staat zodat minimaal één persoon een reflecterend hesje moet dragen!

 
Laatste update: -
ICAO/IATA code: LEBL / BCN
Stad: El Prat
Runway(s): 02/20, 07R/25L, 07L/25R
(c) Ruud Bouwknegt

Gemaakt vanaf spot 1 op 185mm. Een goede plek voor in de middag bij runway 25R. (Ruud Bouwknegt)

(c) Ruud Bouwknegt

Zaterdag is de "Russendag". Gemaakt vanaf spot 3 (70mm) door Ruud Bouwknegt.

Frequenties

Clearance Delivery: 121.8
Ground East: 121.85
Ground West: 121.7
Tower: 118.1
  118.325
  257.8
Approach: 119.1
  124.7
  125.25
  126.5
  118.05
ATIS: 118.65

Nuttige plaatsen (POI)

POI Garmin POI Google Earth POI TomTom

Zonsopkomst/-ondergang

(c) Ruud Bouwknegt

Gemaakt vanaf spot 3 op 220mm (Ruud Bouwknegt).

(c) Ruud Bouwknegt

Gemaakt vanaf spot 4 door Ruud Bouwknegt (155mm).

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy