-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Paris Orly (ORY / LFPO)

Parijs Orly is na Parijs Charles de Gaulle de tweede luchthaven van Parijs. Het vliegverkeer is een mix van Franse luchtvaartmaatschappijen, afgewisseld met maatschappij uit Noord-Afrika, Cubana uit Cuba en Corsair uit verdere bestemmingen. Orly is tevens een luchthaven waar de kans op militaire en regeringsvliegtuigen redelijk groot is.

Algemeen

De luchthaven Parijs Orly ligt ongeveer 14 kilometer ten zuiden van Parijs. De spottersplekken zijn bijna niet met het openbaar vervoer te bereiken, een auto is must hier! ORY heeft twee start- en landingsbanen: runway 06/24 en runway 07/25. Runway 02/20 wordt niet meer gebruikt.

Baangebruik

Het baangebruik op Orly is als volgt:

  Landen Opstijgen
Westenwind Rwy 26 Rwy 24
Oostewind Rwy 06 Rwy 08

Bij een inspectie van de start- en landingsbaan wordt afgeweken van het bovenstaande schema.

Spotten

1. Runway 06 landen
Wanneer de wind uit het oosten komt is spot 1 een goede plek om het landende vliegverkeer op runway 06 vast te leggen. Op deze plek heeft u een ladder nodig, maar u kunt ook naar spot 2 gaan. Hier heeft u geen ladder nodig. Runway 06 wordt bijna nooit gebruikt voor take-off.

2. Runway 06 landen
Als u vanaf spot 1 de weg volgt (Rue des Marres Juliennes) komt u bij spot 2. Lagns deze weg liggen meerdere plekken waar u kunt staan. De plekken langs deze kant van runway 06 zijn vooral in de ochtend goed. Voor foto's van landende vliegtuigen in de avond kunt u naar spot 4, 5 of 6 gaan.

3. Runway 06 landen
Spot 3 ligt in het verlengde van de baan. Hier komen de vliegtuigen recht over u heen. U staat hier bij een crashgate, parkeer u auto hier niet!

4. Runway 06 avond
Voor foto's van de landende vliegtuigen op runway 06 is dit een goede plek. U kunt uw auto in de Voie des Edouets parkeren en hier bij het hek gaan staan. U heeft wel een ladder nodig.

5. Runway 06 avond
Spot 5 ligt ten westen van spot 4, aan de D167A (Bd de l'Europe). Als u vanaf spot 4 hierheen rijdt, is na enkele honderden meters aan de linkerkant een zijstraat (Route de Morangis). Hier kunt u uw auto parkeren. Vervolgens steekt u de weg over en kunt u op het fietspad gaan staan. Hier heeft u wel een ladder nodig.

6. Runway 06 avond
Spot 6 ligt ook aan de D167A (Bd de l'Europe). Om hier te komen volgt u de weg vanaf spot 4 (of spot 5). Aan de linkerkant heeft u een zijstraat (Route de Paray) en hier kunt u uw auto parkeren. Vervolgens steekt u de weg over en kunt u op het fietspad gaan staan. Hier heeft u wel een ladder nodig.

7. Runway 24
Spot 7 ligt tegenover de threshold van runway 24. U staat hier achter een flatgebouw en u heeft een ladder nodig om foto's te maken.

8. Ruway 26 landen
Deze plek ligt aan de doorgaande weg D118/Avenue du 8 mei 1945. Ter plaatsen van spot 8 is een verharde strook langs de weg waar u de auto kunt parkeren. U heeft hier geen zicht op de luchthaven aangezien deze hoger ligt. Vanaf deze plek zijn de landende vliegtuigen op runway 26 te zien.

9.Runway 08 opstijgen
Spot 9 ligt in het park aan de zuidkant van de runway 08. Het park is zes dagen per week geopend, van 09:30 tot 17:00 (zomers kan dit anders zijn). Op maandag is het park gesloten. Bij de ingang van het park zijn een aantal parkeerplaatsen waar u de auto kunt parkeren (Rue Marceau).

 
Gepubliceerd: augustus 2013
Laatste update:  
ICAO/IATA code: LFPO / ORY
Stad: Parijs
Runway(s): 02/20, 06/24, 08/26

(c) Ruud Bouwknegt

Openskies heeft zijn basis op Orly zitten (Ruud Bouwknegt).

Zonsopkomst/-ondergang

Frequenties

Approach: 118.850
  123.875
  124.450
Tower: 118.700
  135.000

Ground:

121.700
  121.850
ATIS: 126.500
  131.350

(c) Ruud Bouwknegt

Cubana komt met een Ilyushin IL-96 naar Orly (Ruud Bouwknegt).

(c) Ruud Bouwknegt

Air Caraïbes komt meerdere keren per dag (Ruud Bouwknegt).

Gerelateerde onderwerpen

Verslag van het spotten op Parijs CDG en Parijs Orly

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy