-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Interview met een A350 piloot

Met het bezoek van de A350 aan Schiphol nog vers in het geheugen, plaatsen we nu deel twee van het interview. In dit artikel lees je een aantal vragen die gesteld zijn aan de vliegers van dit gloednieuwe vliegtuig. En vergeet in de tussentijd vooral niet te stemmen op je favoriete Finnair foto, want de winnaar krijgt een Safety Card van de A350!

Twee uur na take-off mochten we een kijkje nemen in de cockpit van de A350. Nadat de deur naar het ‘mooiste kantoortje’ werd geopend, viel één ding direct op: de ruimte. De cockpit van de A350 is ruim, heel ruim en heeft een groot aantal schermen waarop alle informatie wordt getoond. De captain van vlucht AY841 die ons naar de Finse hoofdstad vloog, begon zijn carrière in 1990. Hij was toen piloot op de tweemotorige McDonnell Douglas DC-9 toestellen. Deze vliegtuigen verlieten in 2003 de vloot, maar daarvoor was hij al piloot op de grotere DC-10. Beide vliegtuigen behoren tot de ‘classic birds’; geen digitale schermen en uitgebreide systemen. Nee, metertjes, schakelaars en een boordwerktuigkundige, dat kenmerkten de DC-9 en de DC-10. Nadat ook dit geweldige toestel uit dienst was, werd hij opgeleid voor de modernere A330, de A340-300 en vliegtuigen uit de A320-familie. Vanwege de vergelijkbare cockpit kunnen vliegers ieder type vliegen. “Op de lengte na, en bij de A340 het aantal throttles voor de motoren, zie je eigenlijk geen verschil.”

Een leuk feitje is dat deze piloot twee dagen daarvoor al de eer had om het toestel vanuit Toulouse naar haar nieuwe thuisbasis Helsinki te mogen vliegen.

Vlak voordat de A350 werd geleverd, werden vliegers opgeleid voor de nieuwe A350. De typerating voor dit toestel duurt slechts 8 dagen, puur omdat er zoveel overeenkomsten zijn met de andere Airbussen. “De schermen zijn wat groter, maar het allerfijnste is toch wel dit scherm (wijzend op de het scherm in de hoek, waar alle charts op staan opgeslagen). Geen mappen met alle luchthavens meer, nee, dit is de toekomst. Binnen Finnair wordt al langer met tablets gewerkt waar deze documenten op staan opgeslagen. Het scheelt op jaarbasis heel wat gewicht, en wanneer je minder gewicht hoeft te dragen, scheelt dat weer brandstof en uitstoot van schadelijke gassen.”

Hoewel er veel overeenkomsten zijn, is de A350 een stuk preciezer. “Waar het bij de A320, de A330 en de A340 soms iets langer lijkt te duren voordat het vliegtuig op de bewegingen reageert, zie je dat de A350 direct van koers verandert wanneer je de sidestick beweegt.“

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy