-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Interview met een A350 Cabin Attendant

Vorige week woensdag nam Finnair als eerste Europese luchtvaartmaatschappij de nieuwe A350 in ontvangst. Twee dagen later zette de Finse maatschappij het toestel voor de eerste keer in op een vlucht naar Amsterdam. En daar was Aviationinfo.nl natuurlijk bij aanwezig! Vorige week deden we al uitgebreid verslag van de vlucht van Amsterdam naar Helsinki. Gedurende de vlucht kregen we de kans om enkele personen aan boord te kunnen interviewen. Vandaag aan bod: Senior Purser Mäkelä.

Mäkelä werkt al ruim 16 jaar bij de Finse maatschappij, waarvan tien jaar als purser. Ze is begonnen als cabin attendant en heeft in de loop der jaren de vliegtuigen aanzienlijk zien veranderen, zowel op het gebied van exterieur maar met name het interieur. De purser rondde kortgeleden haar cursus voor de A350 af. Daarnaast vliegt ze ook mee op de A330s, de A340s en alle toestellen uit de A320-familie. "Dat is nou het voordeel dat die vliegtuigen allemaal zo op elkaar lijken, de A330 en A340 zijn vrijwel identiek en de A350 is alleen iets groter en nieuwer van de binnenkant.".

Aviationinfo.nl had enkele vragen voor haar tijdens de vlucht. We vroegen wat de A350 zo bijzonder maakte. "Als eerste zijn we als Scandinavisch land natuurlijk erg trots op onze natuur, en dit willen we graag behouden. De zuinige A350 past hier natuurlijk heel goed bij. Daarnaast is het vliegtuig gebouwd uit duurzame materialen en is het dus een echt groen vliegtuig." 

"Passagiers zullen een duidelijk verschil merken tussen onze nieuwe A350 en andere toestellen. De nieuwe airco in de A350XWB blaast iedere 2 a 3 minuten nieuwe lucht door de cabine. Als passagier zul je je een stuk minder moe voelen wanneer je aankomt op je bestemming. Natuurlijk werkt dit het effectiefst op intercontinentale vluchten zoals die naar Azië. Hoewel de A350 iets hoger kan vliegen dan andere toestellen, is de druk in de cabine een stuk lager. Hierdoor heb je minder (snel) een droge mond en keel. Uiteraard raden we passagiers nog steeds aan genoeg water, of onze traditionele bessensap te drinken." zei Mäkelä met een knipoog.

Airbus introduceerde met de A380 al een nieuwe soort cabineverlichting. Door middel van LED-verlichting kunnen diverse voorgeprogrammeerde thema's worden getoond gedurende het instappen, tijdens het opstijgen en tijdens de vlucht. Airbus zet dit type verlichting ook voort op de A350XWB. Finnair werkte nauw samen met het Finse bedrijf dSign Vertti Kivi & Co. Door ruim 16 miljoen kleuren te combineren, kunnen een vrijwel onbeperkt aantal mogelijkheden worden getoond. Finnair zal haar A350s voorzien van 24 opties, van een cold take-off, een boarding en warm landing thema tot de grootste trots, het Northern Light thema. Dit thema zal voornamelijk op nachtvluchten worden getoond, wat zal zorgen voor rust en een donkere cabine waardoor passagiers beter in staat zijn te kunnen slapen. 

De A350 wordt de komende weken nog ingezet op vluchten binnen Europa. Shanghai zal de eerste intercontinentale bestemming worden waarop dit innovatieve toestel zal worden ingezet. Met de introductie van de A350 zal ook Finnair langzaamaan afscheid nemen van de viermotorige A340-300. De Finse airline neemt dit jaar mogelijk vier A350s op in de vloot. Volgend jaar zullen alle overgebleven A340s zijn uitgefaseerd. Naast modernisering, breidt de Oneworld maatschappij ook het aantal intercontinentale bestemmingen uit. Senior Purser Mäkelä kijkt vooral uit naar de eerste intercontinentale vlucht naar Shanghai, om de A350 Xperience te ervaren. Ook zei ze erg uit te zullen kijken naar nieuwe bestemmingen, zoals Fukuoka in Japan.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy