-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Japanse regionale jet maakt eerste vlucht

NAGOYA - Vandaag heeft een nieuw verkeersvliegtuig van een nieuwe speler op de markt de eerste vlucht gemaakt. Mitsubishi Heavy Industries uit Japan kondigde tijdens de 47e Paris Air Show in 2007 aan een nieuwe regionaal vliegtuig te gaan ontwikkelen. Vandaag, bijna negen jaar later, vond dan eindelijk de eerste vlucht plaats. De Mitsubishi Regional Jet MRJ-90 is niet het eerste vliegtuig dat in Japan is ontwikkeld. Niet minder dan 53 jaar geleden steeg de door twee turbopropmotoren aangedreven YS-11 voor het eerst op. Van dit type werden 182 stuks gebouwd. Onder andere All Nippon Airways (ANA), American Eagle, Austral, Hawaiian Airlines, Korean Air, Olympic en Piedmont Airlines (de voorganger van US Airways), opereerden dit type.

Begin dit jaar werd de laatste hand gelegd aan de assemblage van het eerste prototype. Op 8 juli dit jaar volbracht de MRJ-90 de eerste taxitests op lage snelheid. De afgelopen maanden werden diverse tests uitgevoerd, voornamelijk op lage snelheid. Pas de afgelopen week werd de snelheid tot 200 km/u opgevoerd. De eerste vlucht steeg even na half 2 Nederlandse tijd op uit Nagoya.

De eerste vlucht is een belangrijke stap op weg naar het certificatieproces. De eerste levering had al in 2013 plaats moeten vinden, maar diverse vertragingen hebben er voor gezorgd dat de eerste vlucht vandaag pas plaats heeft gevonden. Op dot moment zijn er nog meer prototypes in een vergevorderd stadium van assemblage. Uiteindelijk moeten vijf toestellen worden gebouwd voor diverse tests. Daarvan zullen er vier naar de Verenigde Staten worden overgevlogen om aldaar het toestel op diverse gebieden te testen.  

 

Klanten kunnen kiezen tussen de 90-zits MRJ-90, en de kleinere MRJ-70 die plaats biedt aan zo'n 78 passagiers. In de toekomst zullen ook andere varianten het luchtruim kiezen, zoals een versie met een groter vliegbereik (MRJ-70ER en de MRJ-90ER). De MRJ-90 is in staat om een afstand van zo'n 1700 kilometer te overbruggen, bij latere productieversies zal dit iets hoger liggen. Een geplande versie met een groter vliegbereik zal ongeveer 3300 kilometer kunnen overbruggen. Diverse klanten hebben bestellingen geplaatst voor ruim 200 MRJ-70s en MRJ-90s. Launch customer All Nippon Airways uit Japan zal waarschijnlijk eind 2016 of begin 2017 dit type aan haar vloot toe kunnen voegen. ANA heeft vijftien toestellen besteld, met opties voor tien extra. De Amerikaanse lessor Trans State Holdings is de grootste klant, en heeft er 100 besteld. Ook Eastern Airlines (20 stuks), Air Mandalay uit Myanmar (6 stuks) en Japan Airlines (32) behoren tot de klanten.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy