-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Fotos - Spotterstrip Dublin

De hoofdstad van Ierland ligt op circa anderhalf uur vliegen vanaf Amsterdam. Naast de nationale maatschappij Aer Lingus, vliegt sinds vorig jaar ook Ryanair vanaf deze stad naar Amsterdam. Daar komt eind dit jaar ook nog KLM bij. De maatschappij is de thuisbasis van de prijsvechter en Aer Lingus, die naast Europese vluchten ook intercontinentaal vliegt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Boeing 757s en A330s.

Reden genoeg om eens een dagje naar Dublin te gaan om hier te spotten dachten wij van Aviationinfo.

Op dinsdag 28 juni stapten we aan boord van de 737 van Ryanair. Vertrektijd: 10 uur. Lokale aankomsttijd: 10.40 uur. Vanaf de terminal is het ongeveer 30 minuten lopen naar de belangrijkste start- en landingsbaan die gebruikt wordt. Op zo'n 250 meter lopen vanaf de terminal kunnen landende vliegtuigen vanaf zee al redelijk gefotografeerd worden. Daarnaast loop je langs het begin van de baan, wat prachtige head-on shots kan opleveren. Helaas was het weer nogal Iers: regen, regen en nog eens regen. Reden genoeg om eerst met de bus naar de stad te gaan om later alsnog terug te keren voor een 2e poging.

Omstreeks 15:00 uur waren we weer terug, begon de zon door te komen en was het tijd om vliegtuigen te fotograferen. Onderweg naar de spottersplaats landden er al de nodige Ryanair en Aer Lingus kisten. Het leuke aan Aer Lingus is dat ze ook met ATR-42s en ATR-72s vliegen in de kleuren van Aer Lingus Regional (uitgevoerd door Stobart Air, het vroegere Aer Arann). Hoewel het merendeel van Aer Lingus' intercontinentale vluchten tussen 12:00 uur en 14:00 uur vertrekken, en we deze dus al hadden gemist, hadden we toch nog geluk met een A330-200.

Een andere leuke bezoeker was een ATR-72 van de Deense maatschappij Danish Air Transport. Behalve dat je bij deze spottersplaats een goed uitzicht hebt op het landende en vertrekkende verkeer, heb je ook een leuk overzicht van de terminals. Vliegtuigen die vertrekken vanaf Terminal 1 (voornamelijk Ryanair, CityJet en Aer Lingus Regional) taxiën via Runway 16/34 naar de startbaan wat een leuke line-up geeft.

Tegen half 5 was het weer tijd om terug te keren naar de terminal. De security verloopt soepel en snel. De gates staan tijdig aangegeven waardoor je nog rustig even kunt eten/drinken in een van de vele restaurantjes. De terminals bestaan uit glas wat goed schoon wordt gehouden. Het blijft wel wat lastiger foto's maken. Wij hadden geluk dat we een redelijk zicht hadden op CityJets eerste Sukhoi Superjet, mogelijk nog wel de 'catch of the day'.

 

Foto's zijn © Niels Hager, © Ruud Bouwknegt & © Tim van Donselaar

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy