-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

All Nippon Airways gestart met lijndienst naar Brussel

Een vliegtuig van het Japanse All Nippon Airways (ANA) is zondag voor het eerst op Brussels Airport in Zaventem geland. Daarmee wordt de dagelijkse rechtstreekse route tussen Brussel en Tokio geopend. Dat meldt de Belgische krant De Tijd zondag. De nieuwe route zou in België zo'n tweehonderd directe en indirecte banen opleveren.

Het vliegveld in Zaventem is pas de zesde Europese bestemming voor ANA. De luchtvaartmaatschappij vliegt ook op London Heathrow Airport, Charles de Gaulle in Parijs en de vliegvelden van München, Frankfurt en Düsseldorf. Brussels Airport en het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken zouden bijna vijf jaar hebben gelobbyd om de route mogelijk te maken.

In de jaren negentig bestond er al een lijndienst tussen Zaventem en Tokio. ANA had daarvoor een overeenkomst gesloten met Sabena, de voorloper van Brussels Airlines. Het Japanse bedrijf verkocht tickets voor vluchten die zowel een Sabena- als een ANA-vluchtnummer hadden. In 1994 stopte deze samenwerking alweer, omdat Sabena verlies draaide op deze route.

Yutaka Ito die bij ANA verantwoordelijk is voor de regio's Europa, het Midden-Oosten en Afrika zegt tegen de krant dat het bedrijf nooit de interesse voor de Belgische markt heeft verloren. Maar volgens Ito kostte het tijd om een bilateraal luchtvaartakkoord door de regeringen van beide landen goedgekeurd te krijgen.

Bovendien moest ANA de juiste landingsrechten binnenhalen, zodat het bedrijf gunstige vertrek- en aankomsttijden kon realiseren. Maar de vlootontwikkeling is volgens De Tijd de belangrijkste reden dat het jaren heeft geduurd voordat ANA op Zaventem zou gaan vliegen. Het bedrijf had voldoende Dreamliners van Boeing nodig om de vluchten mogelijk te maken.

ANA was de eerste luchtvaartmaatschappij die de Dreamliner in gebruik had genomen. Maar al snel bleek dat de accu's van het nieuwe toestellen niet goed werkten en dus kregen alle Dreamliners een tijdelijk vliegverbod in 2013. Pas sinds afgelopen zomer heeft ANA voldoende toestellen om ook op Zaventem te vliegen.

Om de route winstgevend te maken, moeten de toestellen niet alleen met zakenreizigers, maar ook met toeristen en mensen met familie of vrienden in Japan gevuld worden. Daarom heeft ANA een overeenkomst met Brussels Airlines gesloten. Deze lijkt op de afspraken met Sabena in de jaren negentig. ANA kan op deze manier twintig extra Europese bestemmingen via Zaventem aanbieden.

Door: NU.nl

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy