-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en besteden als laatste aandacht aan Australië en Oceanië

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Australië: valt het Skyteam buiten de boot?

Australië en Oceanië is maar een klein continentje. Maar toch is het voor alle allianties fijn om op alle continenten minimaal een lid te hebben. Het nadeel van drie allianties en twee grote luchtvaartmaatschappijen is dat een alliantie buiten de boot valt. Skyteam is die maatschappij die buiten de boot valt. Star Alliance en Oneworld hebben respectievelijk Air New Zealand en Qantas als lid terwijl het Skyteam het zonder een lid moet doen.

Als we kijken naar de overige maatschappijen uit het continent valt op dat er vrij weinig keus is voor Skyteam. Veel maatschappijen zijn of te klein of zijn low-budgetmaatschappijen. Een gelukje dat Skyteam kan hebben is als Virgin Atlantic bij Skyteam komt. De Virgin Group, oprichter van Virgin Atlantic, heeft Virgin Australia opgericht in 2000. De kleine Australische maatschappij zou als niet-filiaal lid van het Skyteam een klein aandeel kunnen hebben in het Australische aandeel van het Skyteam. Het is niet te vergelijken met Air New Zealand of Qantas, maar het kan een kleine stap in de goede richting zijn.

Een andere optie is het kleine Air Tahiti Nui. Deze maatschappij uit Tahiti vliegt met enkele Airbus A340’s vanuit Tahiti naar steden in Australië, Nieuw Zeeland, Tokio, LA en Parijs. Daarnaast heeft de maatschappij enkele co-sharings met Skyteamleden. Het zal een kleine speler blijven binnen de alliantie, maar het vergroot wel het marktaandeel van het Skyteam in Australië en Oceanië.

Lees ook de andere delen:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Azië

 

 

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy