-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en gaan vandaag dieper in op het Midden-Oosten.

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste Alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Midden-Oosten, opkomst van de oliemaatschappijen?

Het Midden-Oosten staat bekend om olie. Niet voor niets staan veel maatschappijen bekend als oliemaatschappijen. Maar het zijn juist de oliemaatschappijen die het sterkst groeien de laatste jaren. Toch lijkt Star Alliance dat nog niet in te zien, want op dit moment telt de maatschappij maar liefst 0 leden uit het Midden-Oosten. Skyteam en Oneworld doen het beter met beide twee leden. Bij Skyteam komen MEA en Saudi uit het Midden-Oosten terwijl Royal Jordanian en Qatar Airways lid zijn van Oneworld. Vooral die laatste is bijzonder te noemen, want Qatar Airways hoort bij de Middle East three (ME3) en dat zijn maatschappijen die volgens experts niet snel lid worden van een alliantie.

Maar Qatar Airways bewijst het tegendeel oftewel de andere twee ‘leden’ zouden ook lid kunnen worden van een alliantie. De kans dat Emirates lid wordt is nihil, maar Etihad Airways is een maatschappij die net als Qatar Airways lid kan worden van een alliantie. De kans is het grootst dat Etihad dan lid wordt van het Skyteam. Etihad heeft aandelen in Skyteamlid Alitalia en eventueel toekomstig lid Jet Airways (zie kopje Azië) en heeft co-sharings met verschillende Skyteamleden zoals KLM, Garuda Indonesia, Korean Air & Vietnam Airlines.

Maar Etihad is niet de enige oliemaatschappij die goed binnen Skyteam zou passen. Het snelgroeiende Oman Air is ook een goede maatschappij voor het Skyteam. De maatschappij heeft een uitgebreid netwerk binnen het Midden-Oosten en Zuid/Zuid-Oost Azië. Daarnaast breid de maatschappij ook steeds meer uit in Europa. Deze routes kunnen goed aansluiten op de routenetwerken van Skyteamleden. Daarnaast heeft de maatschappij een goede band met de KLM, mede omdat de CEO oud-directielid van de KLM. Ook wordt het motoronderhoud uitgevoerd door AF-KLM E&M.

Twee andere oliemaatschappijen die in de toekomst wel eens toegang zullen krijgen tot een alliantie zouden de maatschappijen Gulf Air uit Bahrein en Kuwait Airways uit Koeweit kunnen zijn. Beide maatschappijen vliegen met een kleine vloot naar veel verschillende bestemmingen overal te wereld. Er wordt hoofdzakelijk gevolgen naar bestemmingen in Azië en het Midden-Oosten, maar ook bestemmingen in Afrika, Europa en Noord-Amerika worden aangedaan. Een zeer geschikt routenetwerk voor de verschillende allianties. En als Gulf Air en Kuwait Airways dezelfde lijn doortrekken als hun concurrenten in het Midden-Oosten, zullen ook deze maatschappijen een enorme groei gaan doormaken. Kijkend naar de bestemmingen en huidige maatschappijen zal Gulf Air het beste passen binnen Oneworld terwijl Kuwait Airways beter zal passen binnen Star Alliance.

Maar niet alleen oliemaatschappijen kunnen een toegevoegde waarde worden voor de allianties. Want na het versoepelen van de sancties tegen Iran, zijn Iraanse maatschappijen zeker ook een optie. Nu de sancties voorbij zijn willen steeds meer mensen naar het land toe en kunnen de maatschappijen uit het land hun verouderde vloot laten vernieuwen. De nationale maatschappij Iran zou misschien wel de beste optie kunnen zijn. Iran Air plaatste begin dit jaar een grote order bij Airbus voor de vlootvernieuwing en wilt haar routenetwerk uitbreiden. Maar eerst moeten, naast de vlootuitbreiding, ook de faciliteiten van de luchthaven streng verbeterd worden. Op dit moment beschikt de luchthaven van Teheran niet over de juiste faciliteiten om een hub te kunnen zijn. Als Iran Air aan beide factoren kan voldoen, blijft de vraag, welke alliantie neemt Iran Air op? Star Alliance heeft geen leden in het midden-oosten en zouden blij zijn met Iran Air. Maar ook voor Oneworld is het een goed optie betreffende het routenetwerk. Toch zal de grootste kans zijn dat Iran lid wordt van het Star Alliance. Voor het Skyteam zal Iran Air minder interessant zijn omdat het niet aansluit op het huidige netwerk.

Lees ook de andere delen:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Azië

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

 

 

 

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy