-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en kijken vandaag naar Europa.

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste Alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Europa: de macht van de allianties?

Europa is en blijft een van de belangrijkste continenten. Niet voor niets zijn de meeste leden afkomstig uit Europa. Vrijwel bij alle allianties komen ruim een kwart van de maatschappijen uit Europa. Star Alliance spant de kroon met maarliefst 12 Europese leden (Adria Airways, Aegean Airlines, Austrian, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Lot Polish, Lufthansa, SAS, Swiss, TAP Portugal en Turkish Airlines). Skyteam heeft iets minder leden, maar met 7 leden doet de maatschappij het niet slecht (Aeroflot, Air Europa, Air France, Alitalia, CZA, KLM en Tarom). Dat is net iets meer dan Oneworld met 5 leden (Air Berlin, British Airways, Finnair, Iberia en S7).

Dan blijft de vraag: kunnen er nog meer Europese maatschappijen lid worden of hebben de drie allianties al genoeg macht binnen Europa? Volgens verschillende geruchten gaat in ieder geval Oneworld uitbreiden met een Europees lid, namelijk het Ierse Aer Lingus. Met dit lid zou Oneworld haar macht binnen de UK kunnen uitbreiden net zoals het routenetwerk naar de VS. Een andere Britse maatschappij wordt al een tijd gelinkt aan Skyteam: Virgin Atlantic. De luchtvaartmaatschappij van Richard Brandson kan de positie van het Skyteam in de UK vergroten en daarnaast ook haar trans-Atlantische netwerk uitbreiden. Daarnaast kan Skyteam mee gaan doen in Australië, want wanneer Virgin Atlantic toetreed tot het Skyteam, is er een mogelijkheid dat Virgin Australia ook kan toetreden tot het Skyteam. Niet als voorwaardig lid, maar als niet-filiaallid. Hiermee zou het een vergelijkbare status kunnen krijgen als Transavia en HOP! binnen het Skyteam. 

De Oost-Europese luchtvaart groeit de laatste jaren steeds meer. Kijk maar naar Turkish Airlines. De Turkse maatschappij is nu een van de grootste maatschappijen ter wereld, terwijl het een aantal jaren geleden nog een kleinere speler was binnen de luchtvaart. De vergelijking met andere maatschappijen zijn misschien iets te ver gezocht, maar maatschappijen als Ukraine Int. Airlines en Azerbaijan Airlines kunnen de komende jaren ook gaan horen bij de grotere maatschappijen van Europa. De vloten van beide maatschappijen zijn op dit moment niet erg groot, maar de komende jaren kan daar verandering in gaan komen, vooral als de economie in beide landen weer gaat toenemen. Daarnaast vliegen beide maatschappijen op verschillende intercontinentale bestemmingen in zowel Amerika als Azië. Als er gekeken wordt naar geschikte allianties voor de maatschappijen, zou Ukraine Int. Airlines het beste passen binnen het Star Alliance terwijl Azerbaijan Airlines beter past bij Oneworld.

 

Lees ook het andere deel:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Azië

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

 

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy