-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en deze keer besteden we aandacht aan Afrika.

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste Alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Afrika: zien de allianties er brood in?

Afrika is niet een van de belangrijke continenten in de wereld. Het is het armste continent van de wereld. Het lijkt er op dat de drie allianties niet veel zien in het continent. Star Alliance is, net zoals op de meeste continenten, het beste vertegenwoordigt in Afrika met 3 leden (Egypt Air, Ethiopian Airlines & South African Airways). Skyteam heeft Kenya Airways als enige Afrikaanse lid terwijl Oneworld geen leden uit Afrika heeft. Zien de allianties echt niets in de Afrikaanse maatschappijen of zijn er toch toekomstige maatschappijen die in aanmerking komen?

Gelukkig zijn er een aantal Afrikaanse maatschappijen die hard aan de weg timmeren om groot genoeg te worden om in aanmerking te komen. Naar verwachting zullen Afrikaanse maatschappijen eerder lid worden van Skyteam of Oneworld dan bij het Star Alliance. Die hebben namelijk weinig tot geen leden binnen het Afrikaanse continent waarbij het gunstiger kan zijn voor de maatschappijen om zich te voegen bij een alliantie. Zo gaan de geruchten dat Air Mauritius, van het gelijknamige eiland Mauritius, wel eens lid zou kunnen worden van Skyteam. De maatschappij voert vanuit Mauritius hoofdzakelijk vluchten uit naar Afrika en Azië. Wel kan er worden afgevraagd of een toetreding nuttig zou zijn voor beide partijen.

Twee andere grotere maatschappijen in Afrika zijn Air Algérie en Royal Air Maroc. Beide maatschappijen beschikken over een middelgrote vloot van ongeveer 50 vliegtuigen, waaronder een aantal widebodies. Daarnaast hebben beide maatschappijen een aantal Boeing 787 Dreamliners in bestelling staan om hun vloot/routenetwerk uit te kunnen breiden. Routenetwerken die nu hoofdzakelijk gefocust zijn op Afrika en Europa, terwijl Air Algérie ook nog enkele routes heeft naar Azië en Royal Air Maroc weer verschillende routes heeft naar Noord- en Zuid Amerika. Beide maatschappijen zouden lid kunnen worden van zowel Star Alliance als Oneworld. Maar kijkend naar de co-sharings ligt het voor de hand dat Air Algérie lid wordt van Star Alliance en Royal Air Maroc van Oneworld.

Lees ook de andere delen:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Azië

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy