-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

De ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart - deel 2

In 2016 bestaat de Nederlandse luchtvaart 105 jaar. In die 105 jaar is er veel veranderd in de (Nederlandse) luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen zijn opgericht en weer failliet gegaan. Verschillende luchthavens zijn uitgegroeid tot belangrijke luchthavens en daar is het niet bij gebleven. Elke maand wordt er teruggeblikt op die 105 jaar Nederlandse luchtvaart. In Januari zijn we begonnen met een drieluik over de geschiedenis in het kort. Deze maand is het tijd voor deel twee van het drieluik. In dit drieluik bespreken we in een vogelvlucht de belangrijkste momenten uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.

In 1955 wordt het nationale luchtvaartmuseum van Nederland geopend. Op 18 oktober van dat jaar werd het museum geopend op Schiphol-Oost. Het museum werd opgericht omdat men graag oude vliegtuigen wilde bewaren. Het eerste vliegtuig, een Fokker F-7, werd geschonken door de KLM en fabrikant Fokker. In 1971 werd het museum verbouwd waarna het in 2003 verhuisde naar Lelystad.

3 jaar na het open van het Aviodrome, kreeg Nederland er een nieuwe luchtvaartmaatschappij bij, namelijk Martin’s Air Charter. Martin’s Air Charter, beter bekend als Martinair, werd opgericht door Martin Schröder op 24 mei 1958. In de loop van de jaren groeide Martinair uit toch de vakantievluchtenmaatschappij van Nederland. Op dit moment kennen we Martinair alleen nog van het vrachtvervoer die zij uitvoert met een aantal MD-11’s en een Boeing 747.

Vooral na de tweede wereldoorlog kreeg Schiphol een enorme boost. De burgerluchtvaart kwam in opkomst en steeds meer mensen gingen vliegen. Om deze groei aan extra passagiers te kunnen afhandelen werd besloten om Schiphol te vergroten. Dit resulteerde in de bouw van het stationsgebouw en Schiphol Plaza zoals we het nu kennen. Het nieuwe gebouw kende enkele pieren waaraan de vliegtuigen geparkeerd werden. De bouw werd gestart in 1963. Op 28 april 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend door toenmalige koningin Juliana. In de jaren ’90 zou het gebouw verder uitgebreid worden.

De Fokkerfabriek stond ook niet stil. De fabrikant groeide en groeide en werd een van de grootste vliegtuigfabrikanten ter wereld. Fokker specialiseerde zich in kleine verkeersvliegtuigen tot ongeveer 65 – 100 passagiers. Een van de bekendste vliegtuigtypes die Fokker ooit bouwde maakte op 9 mei 1967 haar eerste vlucht, de Fokker F-28 “Friendship”. Dit type vliegtuig was het allereerste straalvliegtuig dat door de fabrikant ontwikkeld was. Het vliegtuig was bedoeld om de concurrentie aan te gaan met de Douglas DC-9, maar verloor dit kansloos. Uit de Fokker F-28 “Friendship” ontstond uiteindelijk de succesvolle Fokker 70 en Fokker 100.

Vorig jaar vierde Transavia Holland haar 50ste verjaardag. De maatschappij werd op 22 oktober 1965 opgericht in het Limburgse Beek als Transavia-Limburg. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de maatschappij vanaf Maastricht met enkele DC-3’s zou gaan vliegen. Hier kwam het uiteindelijk niet van omdat een jaar later de maatschappij, die haar naam veranderde in Transavia Holland, vanaf Schiphol ging vliegen met drie grotere DC-6’s

Een van de zwartste bladzijdes in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis, zelfs in de gehele luchtvaartgeschiedenis, is de Teneriferamp. Op 28 maart van het jaar 1977 botsten een Boeing 747-200 van de KLM tegen een Boeing 747-100 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pam Am op het Spaanse vakantie-eiland Tenerife. In totaal vielen er 583 slachtoffers, 248 aan boord van het KLM-toestel en 335 aan boord van het Pam Am toestel. In totaal overleefde 45 personen de ramp, allemaal inzittende van het Amerikaanse vliegtuig. Ten tijde van de mist was de oorspronkelijke locatie van de beide machines, Gran Canaria Palmas, gesloten in verband met een bommelding. Doordat veel vliegtuigen naar Tenerife waren gestuurd, was het erg druk op de luchthaven, en ook was het gaan misten op de luchthaven. Vanwege de drukte moesten opstijgende vliegtuigen via de startbaan taxiën. Terwijl de jumbojet van Pan Am aan het taxiën was, begon het KLM-toestel aan de start. Enkele seconden later botste de beide vliegtuigen tegen elkaar. Op de dag van vandaag is dit de grootste luchtvaartramp ter wereld (terroristische aanslagen niet meegerekend).

Schiphol stond ook niet stil. Mede doordat KLM groeide, groeide Schiphol ook door. Doordat het aantal vliegbewegingen op Schiphol zo hoog werd, werd er besloten om een nieuwe verkeerstoren te bouwen in combinatie met de uitbreiding van Schiphol. Op 4 Juni 1991 werd de Schipholtoren geopend door toenmalig koningin Beatrix. Op dat moment van de Schipholtoren de grootste luchtverkeersleidingstoren van de wereld met een hoogte van 101 meter.

Het jaar 1992 was een zwart jaar betreffende de Nederlandse luchtvaart. 15 jaar na de Teneriferamp gebeurde er 2 vliegtuigrampen. Eerst stortte op 4 oktober een Boeing 747-400 vrachtvliegtuig neer in de Amsterdamse wijk Bijlmer. Het vliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al raakte kort na het opstijgen in de problemen. Een van de motoren was van de vleugel afgerukt en nam een tweede motor mee in haar val. De piloten probeerde met de overige 2 motoren nog te landen, maar dit mislukte. Bij de ramp kwamen alle 4 de inzittenden en 39 personen op de grond om. Helaas was binnen 2 maanden weer raak. Terwijl het toestel van El Al in de problemen kwam kort na de landing, raakte een DC-10 van Martinair kort voor de landing op Faro, Portugal, in de problemen. De ramp speelde zich af op 21 December 1992 aan het eind van de ochtend. Het weer was slecht en in normale omstandigheden zouden vliegtuigen een doorstart maken. De piloten besloten toch om te landen. Het gevolg was dat de kist in een windshear terecht kwam, die het vliegtuig naar beneden drukte. Het vliegtuig landde op het rechterhoofdlandingsgestel. Doordat het landingsgestel het gewicht  niet aankon, zakte het vliegtuig door haar landingsgestel en boorde de DC-10 zich in de grond. Er brak brand uit en 56 van de 340 inzittenden kwamen om het leven.

Een jaar later, op  9 december 1993 was er gelukkig weer iets vrolijks te vieren. Op dit dag nam de KLM namelijk haar eerste van 10 bestelde MD-11 toestellen in ontvangst. Met de levering van deze driemotorige widebody maakt de KLM haar Douglas verzameling compleet. Tevens is de KLM de enigste luchtvaartmaatschappij ter wereld die alle 10 de verschillende types in haar vloot gehad heeft. De MD-11 heef uiteindelijk ruim bijna 21 jaar trouw dienst gedaan in de vloot van nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland, wat tevens het einde betekende van  80 jaar samenwerking tussen de KLM en Douglas.

2 jaar later was een Nederlandse luchtvaartmaatschappij een trendsetter in de luchtvaart. Vanwege het conflict tussen China en Taiwan mochten luchtvaartmaatschappijen die vlogen op Taiwan, niet vliegen op Chinese bestemmingen. Om dit te omzeilen richtte de KLM de luchtvaartmaatschappij KLM Asia op. Hierdoor kon KLM zowel op Taiwan als China blijven vliegen. Andere maatschappijen zoals British Airways, Air France en Swiss volgden.

 

Lees ook :

De ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart - deel 1

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy