-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart - deel 1

Deel 1: De geschiedenis in het kort (1)

In 2016 bestaat de Nederlandse luchtvaart 105 jaar. In die 105 jaar is er veel veranderd in de (Nederlandse) luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen zijn opgericht en weer failliet gegaan. Verschillende luchthavens zijn uitgegroeid tot belangrijke luchthavens en daar is het niet bij gebleven. Elke maand wordt er teruggeblikt op die 105 jaar Nederlandse luchtvaart. We trappen het jaar af met het eerste deel van een drieluik waarin we de geschiedenis kort bespreken.

Het zal altijd lastig blijven om te bepalen wanneer de Nederlandse luchtvaart een feit was. Er zijn verschillende data die ervoor in aanmerking kunnen komen. Ook 8 februari 1911 is zo’n datum. Op 8 februari 1911 vloog voor het eerste een vliegtuig gemaakt door een Nederlander. De machine was gebouwd door Heinrich van der Burg en was volledige gebouwd door hemzelf. Zijn eerste vlucht werd gemaakt in de omgeving van de Gelderse stad Ede. Door veel mensen wordt dit moment beschouwd als het begint van de Nederlandse luchtvaart, mede omdat er voor het eerste een Nederlands vliegtuig heeft gevlogen.

Maar er gebeurde meer in 1911. Zo werd ook het eerste Nederlandse vliegbrevet overhandigd. Op 7 april 1911 werd dit vliegbrevet overhandigd aan Adriaan Mulder door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVL). Tevens werd Adriaan Mulder hiermee de eerste Nederlandse luchtvaartpioneer. Kort na hem ontvingen ook Henri Bakker en Joseph Maurer hun papiertje.

Er is nog een laatste grote gebeurtenis in 1911 die voor een grote verandering gezorgd heeft in de Nederlandse luchtvaart. Anthony Fokker, de uiteindelijke oprichter van de vliegtuigfabrikant Fokker, vloog op 31 augustus van dat jaar voor het eerste met zijn zelf ontworpen & gebouwde vliegtuig: de Fokker Spin. Het was wel al de 3de versie van de Fokker Spin die vloog op 31 Augustus. De Fokker Spin I & de Fokker Spin II verder beide vernield door Franz von Daum. Von Daum bouwde samen met Fokker de Fokker Spin, maar vernielde deze beide tijdens een proefvlucht. Uiteindelijk besloot Fokker om zelf de derde vlucht uit te voeren, en met succes. Fokker vloog namelijk verschillende rondjes boven Haarlem. Uiteindelijk heeft dit ook geresulteerd tot de oprichting van de vliegtuigfabrikant Fokker.

Er wordt een sprong gemaakt in de tijd. Tussen 1911 en 1919 gebeurde er niet veel bijzonders in de Nederlands luchtvaart, maar daar kwam verandering in op 7 oktober 1919. Op deze dag richtte 8 zakenlieden, waaronder voormalig directeur Albert Plesman, de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën op, beter bekend als de KLM. Van koningin Wilhelmina kreeg de nieuwe luchtvaartmaatschappij al voor de oprichting het koninklijk predicaat. Deze eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt tot op de dag van vandaag de hele wereld over, en mag zich daarmee de oudste, onder dezelfde naam functionerende luchtvaartmaatschappij, ter wereld noemen.

Een paar maanden later, op 17 mei 1920 voert de KLM haar eerste lijnvlucht uit. De eerste lijnvlucht ging van Londen naar Schiphol en vervoerde post. De vlucht werd uitgevoerd met een gehuurde De Haviland DH-16 van een Brits bedrijf. Deze eerste vlucht betekende ook het ontstaan van luchthaven Schiphol. Schiphol was al enkele jaren, vanwege de Eerste Wereldoorlog, actief als militaire luchthaven. KLM-oprichter Albert Plesman vroeg toestemming om vluchten te gaan uitvoeren vanaf Schiphol en kreeg hier uiteindelijk toestemming voor. Vanaf dat moment was Schiphol de thuisbasis de maatschappij. Na ruim 95 jaar is Schiphol uitgegroeid tot een van de grootste luchthavens ter wereld met meer dan 50 miljoen passagiers en ruim 438 duizend vluchten per jaar.

We maken weer een sprong in de tijd, om precies te zijn naar 18 december 1933, enkele dagen voor kerst. Op die datum werd er namelijk geschiedenis geschreven. Op 18 december van dat jaar vertrok namelijk een Fokker F-XVIII, beter bekend als de pelikaan naar Batavia, Nederlands-Indië. De machine van de KLM vloog in een recordtijd van vier dagen, 4 uur en 40 minuten naar Batavia. Ter vergelijking, nu duurt een enkeltje Amsterdam-Jakarta ongeveer 13 uur en 50 minuten. Maar voor die tijd was het een erg snelle tijd. Het vliegtuig was zo snel, omdat er gebruikt gemaakt werd van lichtere materialen. Hierdoor kon de Fokker F-XVIII ruim 1500 km afleggen zonder te hoeven landen.

In 1934 had de KLM hoofdzakelijk vliegtuigen van Fokker in haar vloot. Hier kwam verandering in toen de Nederlandse maatschappij in dat jaar de Douglas DC-2 van de Amerikaanse fabrikant Douglas in dienst nam. KLM bestelde uiteindelijk 18 machines, waarvan de eerste op 21 Augustus 1934 werd geleverd. Dit eerste toestel, met de registratie PH-AJU, en de DC-2 zelf kregen wereldwijde bekendheid doordat het de wereldberoemde MacRoberson Race won (in het handicapklassement_. Het vliegtuig, met de naam ‘Uiver’, won deze race, die van Londen naar Melbourne ging, in een tijd van 90 uur en 13 minuten. Opvallend aan deze winst was dat vrijwel niemand had verwacht dat de DC-2 deze race zou winnen. Dit kwam omdat de kist veel te zwaar was om zo snel mogelijk te kunnen vliegen. Door de winst kreeg de productie van de DC-2 een enorme boost. Tevens luidde dit de sterke band tussen (McDonnell) Douglas en de KLM.

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy