-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Aviationinfo blikt terug op : Februari

Elke maand blikt Aviationinfo kort terug op al het luchtvaartnieuws uit binnen- en buitenland. Nieuws over orders en leveringen, nieuwe routes en faillissementen komen aan bod. Met deze maand Februari, de maand van nieuwe vliegtuigen voor de KLM, wisselingen van de wachten en veel nieuwe orders.

 

Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen

De KLM gaat steeds meer vliegtuigen onderhouden. Zo gaat de maatschappij vanaf Februari ook de motoren van de Boeing 737’s van Oman Air onderhouden. Oman Air is geen onbekende klant, want ook de motoren van de Dreamliners van de Omaanse maatschappij worden in Nederland onderhouden. Maar de KLM onderhoud natuurlijk ook haar eigen kisten. En in Februari ontving de KLM haar derde Boeing 787-9. Het vliegtuig, met de registratienummer PH-BHD landde op 11 Februari voor het eerst op Schiphol. Maar er kwam nog een vliegtuig bij. Op 25 maart landde de 11de en laatst bestelde Boeing 777-300ER op Schiphol. Het vliegtuig met de registratie PH-BVP landde net iets voor 08.00 en draagt de naam Jasper National Park. Maar met de komst van deze derde Dreamliner betekende het ook dat er afscheid wordt genomen van een oudgediende. Een half uur voordat de dreamliner landde, vertrok de Boeing 747-400 PH-BFO naar haar laatste rustplaats in Spanje. Met de uitfasering van deze ki

st zijn er in totaal 2 Queen of the skies verdwenen uit de KLM-vloot.

 

Schiphol

In Januari werd al bekend dat Emirates vanaf 1 februari dagelijks tweemaal met de A380 op Amsterdam ging vliegen. Iets na 20.00 landde vlucht EK149 op de polderbaan, wat betekende dat Schiphol dagelijks tweemaal een superjumbo op bezoek krijgt. De Kaapverdische maatschappij TACV zit in financieel zwaar weer. Zo moet de maatschappij nog steeds ruim 1,3 miljoen euro betalen voor de lease van een Boeing 757 bij leasemaatschappij AerCap. Daarom is een vam de Boeing 737-800 kisten van TACV aan de spreekwoordelijke ketting gehangen na aankomst op Schiphol op 29 Januari. Naar verwachting zal het vliegtuig pas weer vliegen als de rekening betaald is.

 

Buitenlandse maatschappijen

Air France maakte in Februari bekend dat het de vluchten naar Jakarta gaat staken. Volgens de maatschappij is de route niet winstgevend genoeg. Air France-passagiers kunnen op Jakarta blijven vliegen, want partner KLM blijft wel vliegen op de Indonesische hoofdstad. Wel moeten passagiers vanuit Frankrijk een overstap maken op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen doen veel aan vlootvernieuwing. Singapore Airlines ontving in Februari haar eerste van 67 bestelde Airbus A350xwb’s. Op 2 februari maakte deze A350 haar eerste vlucht. Oorspronkelijk zou de kist al in de vloot opgenomen moeten zijn, maar door vertraging bij Zodiac werd dit uitgesteld. Maar Singapore Airlines is niet de enige maatschsppij. Terwijl de Singaporese maatschappij nog wacht op de levering van haar eerste A350 ontving Saudi haar eerste Boeing 787-9 Dreamliner. Binnen een zeer korte tijd ontvangt de maatschappij uit Saudi Arabië nog 2 Boeing 787-9’s en een Boeing 777-300ER. Ook het Turkse Turkish Airlines is druk bezig met de vlootvernieuwing. De Turkse maatschappij ontving in de afgelopen 3 jaar maarliefst 100 nieuwe vliegtuigen. De nieuwe vliegtuigen zijn nodig omdat de maatschappij de afgelopen jaren sterk gegroeid is. Malaysia Airlines is juist bezig met het verkleinen van haar vloot. Het gaat financieel niet goed met de maatschappij en daarom wordt de volledige Boeing 777-vloot afgestoten. Ook zouden er een aantal Airbus A380’s verkocht worden. Zouden, want de maatschappij maakte bekend dat tenminste alle A380’s in de vloot blijven totdat de eerste A350 geleverd wordt. Maar ook het Amerikaanse United Airlines gaat vliegtuigen afstoten. De volledige Boeing 747-vloot moet in 2018 uitgefaseerd zijn. Dat maakte de maatschappij in Februari bekend. Voor de Queen of the Skies komen de Boeing 777 en Boeing 787 in de plaats. Maar niet alleen vliegtuigen zijn af en toe aan vernieuwing toe. Dat geld ook voor CEO’s. Zo kondigde Delta Airlines aan dat de Amerikaanse maatschappij een nieuwe CEO krijgt. In Februari werd bekend gemaakt dat Etihad Airways uitgeroepen is van Airline of the Year. Etihad werd geroemd om haar goede service aan boord icm met de goede stoelen.

 

Routes

In Januari werd al bekend dat de sancties tegen Iran werden versoepeld. Deze versoepeling resulteerde al in een order van 114 vliegtuigen voor Airbus, maar nu kondigen de VS en Iran aan bezig te zijn met het starten van rechtstreekse routes van/naar Iran/de VS. Met de komst van de rechtstreeks route hoeven reizigers binnenkort niet meer via Europa of Dubai te vliegen. Op welke steden er gevlogen gaat worden is nog niet bekend. Het versoepelen van de sancties betekend ook dat andere maatschappijen weer gaan vliegen op Teheran. Maatschappijen zoals de KLM, Air France en Britisch Airways kondigde aan om weer op Teheran te gaan vliegen. Maar de KLM breid uit. De Nederlandse maatschappij gaat vliegen op de Kazachstaanse hoofdstad Astana. De KLM zal op de bestemming gaan vliegen in combinatie met de stad Almaty, waarop nu al gevlogen word. De vluchten zullen uitgevoerd worden met een Airbus A330. Naast deze nieuwe route verhoogd de KLM ook de frequentie van het aantal vluchten naar Kuala Lumpur. Door het wegvallen van Malaysia Airlines op Schiphol ziet de KLM haar kans schoon om het aantal vluchten op te schroeven. De extra vluchten zullen worden uitgevoerd door een Boeing 777-200. Het Indonesische Garuda Indonesia kondigde in Februari aan dat het vanaf het zomerseizoen 6 ipv 5 keer per week op Amsterdam gaat vliegen. Daarnaast staakt Garuda de route AMS-LGW omdat de maatschappij rechtstreeks naar London Heathrow gaat vliegen.

 

Fabrikanten

In Januari werd de eerste A320neo geleverd aan Lufthansa. Een maand later maakte de eerste Airbus A321neo haar eerste vlucht. Net zoals de A320neo is de A321neo een verbeterd type van de huidige A321.

 

Orders

In Januari plaatste Iran als een order voor 114 vliegtuigen van Airbus, maar in Februari kwamen er nog meer orders uit Iran. Zo bestelde Iran Air bij Airbus-dochter ATR 40 vliegtuigens van het type ATR 72. Maar dat was niet de enige order voor Airbus in Februari. Het Filippijnse Philipinnes Airlines bestelt naar alle waarschijnlijkheid 6 Airbus A350’s bij de Franse fabrikant. Ook Boeing kan een order verwachten, namelijk een order van het Angolese TAAG voor 2 Boeing 777-300ER’s.

 

Airports

De grootste luchthaven van Europa is London Heahtrow. Toch raakt de luchthaven bijna het plafond betreffende aantal vluchten op een dag. Toch willen er steeds meer maatschappijen uitbreiden op de luchthaven. Een oplossing voor het probleem is de aanleg van een derde start- en landingsbaan. Maar dat is het grote probleem. Veel partijen zijn tegen de komst van deze baan. De overheid maakte in Februari bekend dat zij in de zomer uitsluitsel geeft over de komst van deze derde baan.

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy