-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Aviationinfo blikt terug op : Januari

In deze rubriek blikt aviationinfo elke maand kort terug op het belangrijkste luchtvaartnieuws uit het binnen- en buitenland van de afgelopen maand. Deze maand Januari, de maand van jaarcijfers, grote orders, levering van nieuwe vliegtuigtypes, speciale kleurschemas die Schiphol aandeden en nog veel meer.

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
Punctualiteit is zeer belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen. Elk jaar wordt er een lijst gepubliceerd waarop te vinden is hoe goed de punctualiteit van elke maatschappij is. De Nederlandse Maatschappij KLM eindigde in 2015 op 4de plek qua meest punctuele maatschappij ter wereld. Verder is de KLM haar vloot aan het vernieuwen met Boeing 787-9 Dreamliners en met Embrear E175’s. In Februari wordt de derde Dreamliner verwacht en enkele dagen nadat de PH-BHD uit de spuithal is gekomen, ontdekte een spotter de naam van het toestel. Alle Dreamliners van de KLM worden vernoemd naar bloemen en de BHD is vernoemd naar de begonia.
Ook maakt KLM in Januari bekend dat alle Boeing 777-200's in haar vloot over de nieuwe World Bussniss classstoelen beschikken. Daarnaast heeft de KLM een contract afgesloten met Skyteampartner Xiamen Airlines over de onderhoud van de Dreamliners van de Chinese maatschappij. Wanneer er onderhoud gepleegd moet worden aan de Dreamliners van Xiamen Airlines, zal dat worden uitgevoerd door KLM Engeneerings.

 

Schiphol
Schiphol blijft ondanks de groei van ondere andere de luchthavens van Abu Dhabi, Doha, Dubai en Istanbul, een belangrijke luchthaven. Luchtvaartmaatschappijen Emirates besloot om al vanaf 1 Februari dagelijks tweemaal met de A380 op Schiphol te gaan vliegen, in plaats van in Juni. Niet iedereen is daar even blij mee. Personeel van de KLM is een petitie gestart tegen de komst van de 2de dagelijkse A380-vlucht, omdat ze vinden dat Emirates aan oneerlijke concurrentie doet. Ook een andere bekende luchtvaartmaatschappij van Schiphol kondigde aan met de A380 op Schiphol te gaan vliegen. Na het succes van vorig jaar gaat China Southern wederom in het zomerseizoen met de A380 tussen Peking en Amsterdam vliegen.
Een andere bijzonder vliegtuig die in Januari op bezoek kwam op Schiphol was de Airbus A340-600 F1-livery van Etihad Airways. Etihad had vorig jaar aangekondigd enkele Zaterdagen in 2015/2016 in plaats van de A330 de A340 in te zetten vanwege onderhoud aan de A330-vloot. Spotters hoopte dat de F1-kist zou komen en 4x was scheepsrecht, want op zaterdag 9 Januari kwam de A6-EHJ naar Schiphol toe. Waarschijnlijk zal deze kist van Etihad niet de meest bijzondere kist zijn die dit jaar komt op Schiphol. Vanwege de viering van 100 jaar Schiphol komt dit jaar de DC-4 "de vliegende hollanders" naar Schiphol toe. Op dit moment staat deze DC-4 in Zuid-Afrika en zal na onderhoud naar Nederland komen. Ook kreeg Schiphol bezoek van 2 F-16's in het kader van een miltaire oefening. Ook werd in Januari bekend dat Station Schiphol Airport gerenoveerd gaat worden. Het huidige station is aan renovatie toe. Tegelijkertijd zal ook de verbinding van/naar Schiphol verbeterd worden om toekomstige storingen rondom het spoor bij Schiphol te verminderen.

 

Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen

Ook de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen maken in Januari de balans op. Zo maakt de Ierse prijsvechter Ryanair bekend dat de maatschappij in 2015 meer dan 100 miljoen passagiers heeft vervoerd. Daarnaast gaf de Ierse maatschappij een sneak preview van het nieuwe interieur van de toekomstige vloot, met het doel meer zakenreizigers te kunnen trekken. Januari was ook de maand van het afscheid nemen. Luchtvaartmaatschappij Sri Lankan voerde haar laatste vlucht uit met een Airbus A340. De A340 wordt vervangen door de A350, die oorspronkelijk halverwege dit jaar in dienst zal gaan treden bij de maatschappij uit Sri Lankan. Halverwege Januari maakte de CEO van SriLankan, dhr. Ratwatte, bekend dat de maatschappij in overleg is met fabrikant Airbus over een latere levering van de Airbus A350. De reden voor de eventuele vertraging die gegeven wordt, is de huidige financiële situatie waarin de Sri Lankaanse maatschappij zich op dit moment in bevind. Ook Air France nam afscheid van een type vliegtuig, namelijk de Boeing 747. Na tientallen jaren in dienst te zijn geweest, was op 12 Januari de laatste vlucht van Air France met de B747. Net zoals partner KLM in november 2014 afscheidsvluchten uitvoerde met haar MD-11, voerde ook de Franse maatschappij twee dagen later 2 afscheidsvluchten uit met de Boeing 747. Een dag na de laatste Air France Boeing 747-vlucht had Air France nog een primeur. De maatschappij voerde namelijk de eerste lijnvlucht uit met een Airbus A380 naar Latijns-Amerika. Een ander unicum dat in Januari plaatsvond was voor All Nippon Airways. De Japanse Maatschappij voerde namelijk de 100.000ste vlucht met een Boeing 787 uit. ANA was de eerste maatschappij die de Dreamliner in ontvangst nam, en is tevens de maatschappij met de meeste Dreamliners in haar vloot. Veel maatschappijen hebben ook dochterondernemingen. Zo heeft KLM de KLM Cityhopper en heeft Lufthansa Lufthansa Regional. Het Portugese TAP heeft als dochteronderneming PGA. TAP maakt in Januari bekend dat PGA drastisch zou gaan veranderen. Zo wordt de naam veranderd in TAP Express, komen er extra routes binnen Portugal bij en wordt de huidige Fokkervloot vervangen door Airbus en ATRvliegtuigen. Verder is de nationale maatschappij van Italië, Alitalia, bezig haar vloot te voorzien van een nieuw kleurschema. In Januari heeft Alitalia haar 1ste Boeing 777 in de nieuwe kleuren gespoten.

 

Orders
Veel maatschappijen beginnen het jaar goed en plaatsen verschillende orders voor nieuwe vliegtuigen. Zo besteld de KLM 2 extra Embraer E-175's voor de KLM Cityhopper. Maar ook KLM's Skyteampartner China Airlines besteld nieuwe vliegtuigen, namelijk 6 Boeing 777-300ER's.
Niet alleen Boeing en Embraer kunnen extra vliegtuigen gaan bouwen, ook het Europese Airbus doet goede zaken in Januari. Zo besteld leasemaatschappij BOAC Aviation 30 extra Airbus A320/A320NEO vliegtuigen. Maar ook de widebodys van Airbus zijn populair. Het Taiwanese EVA Air heeft extra Airbus A330-300's besteld ter vervanging van de huidige A330-200 vloot. South African Airways wisselde haar order voor A320's in voor A330's ter vervanging van de huidige A340vloot. Verder zou Virgin Atlantic mogelijk 12 Airbus A350-1000 vliegtuigen gaan bestellen. Maar niet alleen Virgin Atlantic wilt de Airbus A350, ook Philliphines Airlines gaat de twinjet bestellen. De maatschappij uit de Filippijnen gaat 6 Airbus A350-900XWB-toestellen bestellen, bedoeld ter ondersteuning van de Longhaulvloot voor de routes naar Europa. Toch blijft de meest opvallendeorder die van All Nippon Airways. De Japanse luchtvaartmaatschappij heeft 3 Airbus A380-800's bestelt. Het zal gaan om de drie al gemaakte, maar nooit afgeleverde Skymark kisten. De grootste order blijft de order van Iran Air. De maatschappij heeft 114 nieuwe Airbusvliegtuigen besteld waaronder 12 A380's en 16 A350's. Ook concurrent Boeing kan een order verwachten. Alle vliegtuigen moeten binnen 10 jaar geleverd worden.

 

Fabrikanten
Het nieuwe jaar is begonnen dat betekend dat de verschillende fabrikanten de balans opmaken. Zo leverde Airbus in 2015 meer vliegtuigen af dan hun Amerikaanse concurrent Boeing. Airbus leverde in het afgelopen jaar zelfs een recordaantal vliegtuigen af. Een deel daarvan was bestemd voor de Chinese markt. In totaal leverde de verschillende vliegtuigfabrikanten ruim 300 vliegtuigen af.
Er was ook minder nieuws in Januari. In Januari werd bekend dat de levering van de eerste A350 van Singapore Airlines vertraagd was, aannemelijke reden hiervoor is het interieur dat geleverd wordt door Zodiac Aerospace. Het bedrijf heeft al langere tijd problemen met het leveren van de stoelen en de toiletten voor de Airbus A350 en de Boeing 787 van concurrent Boeing. Tijdens de jaarlijkse persconferentie van Airbus maakte CEO Bernac bekent dat Airbus de vertragingen van Zodiac gaat aanpakken met enkele maatregelen. Maar er zijn meerdere problemen met de A350. De maatschappijen Sri Lanka en Thai Airways hebben namelijk aangekondigd dat zij beide de bestelde widebodys later in ontvangst willen nemen en geven als oorzaak de huidige financiële situatie waarin de beide maatschappijen zich in bevinden. Het is nog niet bekend wanneer de maatschappijen hun eerste A350 in ontvangst zullen nemen. Goed nieuws voor de fabrikanten is er gelukkig ook te melden. In Januari maakte de Iraanse Minister van Transport bekend dat Iran de komende jaren honderden nieuwe vliegtuigen nodig heeft. Tot voorkort was het lastig voor Iran om nieuwe vliegtuigen te bestellen vanwege de sancties tegen het land. Nu de sancties gaan verdwijnen, mag Iran nieuwe vliegtuigen bestellen. Daarnaast leverde Airbus de allereerste A320NEO aan het Duitse Lufthansa. Met de levering is de start van het nieuwe tijdperk betreffende zuinigere vliegtuigen gestart. Want terwijl de A320NEO is afgeleverd, maakte de Boeing 737-MAX haar eerste vlucht ooit. Naar verwacht zal volgend jaar de eerst Boeing 737-MAX geleverd worden

 

Routes

Ook in Januari starten routes of worden ze aangekondigd. De Turkse maatschappij Turkish Airlines kondigde aan dat de frequentie op verschillende routes in Europa verhoogd worden. Steden als Helsinki, Edinburgh en Bordeaux zullen vaker aangedaan worden. Het aantal vluchten op Amsterdam en Rotterdam blijft gelijk. Een andere maatschappij die nieuwe routes heeft aangekondigd is Xiamen Airlines. Het Skyteamlid kondigde aan te willen gaan uitbreiden naar New York en Vancouver. De Chinese maatschappij groeit de laatste jaren sterk en startte vorig jaar onder andere met de route Xiamen - Amsterdam. Dankzij de aanschaf van enkele Dreamliners kan Xiamen Airlines haar internationale routenetwerk uitbreiden.

 

Airports

In Januari is gestart met de bouw van de nieuwe luchthaven van Mumbai. De nieuwe luchthaven wordt gebouwd om de toenemende vraag van passagiers te kunnen opvangen. De nieuwe luchthaven zal de huidige luchthaven van Mumbai niet vervangen, maar om de huidige luchthaven te ontlasten. Naar verwachting zal de eerste fase worden geopend in 2019 en in 2030 wordt verwacht dat er 100 miljoen reizigers per jaar gebruik zullen maken van de luchthaven. Een andere luchthaven die nu al miljoenen passagiers per jaar vervoert is Istanbul Ataturk. De Turkse luchthaven ging in Januari Franfurt Airport voorbij op de lijst van grootste Europese luchthaven s, betreffende het aantal passagiers. Hierdoor is de top vijf nu: London Heahtrow, Parijs Charles de Gaulle, Istanbul Ataturk, Frankfurt Airport en Amsterdam Schiphol Airport. Opvallend is dat Istanbul Ataturk twee jaar geleden nog 6de stond achter Amsterdam en Barcelona. Vorig jaar passeerde Istanbul se beide luchthavens al.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy