-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

RJ-100s Brussels Airlines in 2017 verleden tijd

BRUSSEL - Dat viermotorige vliegtuigen tegenwoordig onderdoen voor tweemotorige vliegtuigen is al langer bekend. Vooral als het gaat om grote widebodies, zoals de Boeing 747 en de A380. Nieuwere vliegtuigen zoals de Boeing 777-300ER, de 787 Dreamliner en de A350 hebben dan misschien iets minder capaciteit, het vliegbereik is alsnog aanzienlijk. Met een groot aantal 777s en 787s dat maandelijks uit de assemblagefabrieken rolt worden verouderde vliegtuigen in rap tempo uitgefaseerd. Een klein voordeel: de lage olieprijs. Voor maatschappijen betekent dit dat ze deze vliegtuigen iets langer in de vloot kunnen houden en winstgevend kunnen opereren.

Maar ook op regionaal gebied hebben we de laatste jaren een flinke verschuiving gezien. Terwijl tweemotorige Fokkers en viermotorige Avro RJs worden vervangen, werken Bombardier en Embraer beide aan een nieuw regionaal verkeersvliegtuig: de Cseries en de E-jet E2. Deze eerste zit qua capaciteit op hetzelfde niveau als de A318 maar is een stuk lichter en daardoor ideaal voor het uitvoeren van kortere vluchten.

Binnen Europa zijn er nog maar weinig maatschappijen die de viermotorige Avro RJ opereren, het zijn: Brussels Airlines, Cityjet, Malmo Aviation en Swiss. Deze laatste twee hebben al orders geplaatst voor de CSeries en ook Cityjet heeft haar plannen bekend gemaakt. Zij zal volgend jaar de eerste Sukhoi Superjet in ontvangst nemen. Vanaf december zullen vluchten vanaf Londen City worden uitgevoerd. Brussels Airlines slaat echter een andere weg in en zal de 100-zitters niet vervangen door een regionaal vliegtuig, maar door een kleiner aantal Airbus A319s. De maatschappij vliegt al met dit type (en de grotere A320). Ook opereert Brussels Airlines A330s op vluchten naar Noord-Amerika en Afrika waardoor piloten alle typen kunnen opereren vanwege de fleet commonality. 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy