-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

KLM Cityhopper wordt geraakt door de lage olieprijs

SCHIPHOL – De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM Cityhopper wordt geraakt door de huidige, lage olieprijs. Dit wordt vandaag gemeld door de Telegraaf, in haar financiële gedeelte, na een gesprek met KLC-directeur Koet Kreiken.

Kreiken zegt dat de daling van de olieprijs ingrijpend is voor KLM Cityhopper. De laatste tijd zijn in de oliesector ruim 65.000 mensen ontslagen door de lage olieprijs, maar volgens Kreiken kan KLC dit opvangen door haar mondiale routenetwerk. Een voordeel die Kreiken ziet van de lage olieprijs is dat de brandstofkosten ook afnemen.

KLM Cityhopper is een dochteronderneming van KLM, die vliegt op secundaire bestemming binnen Europa. De vloot bestaat uit 46 regionale verkeersvliegtuigen, bestaande uit de Nederlandse Fokker 70’s en de Braziliaanse Embraer 190’s. De Fokkers zullen de komende jaren worden uitgefaseerd, waarvoor Embraer 175’s in de plaats zullen komen. De maatschappij heeft in totaal 17 vliegtuigen van dit type besteld, zodat de maatschappij kan gaan groeien de komende jaren. KLC kan niet alleen groeien omdat er meer vliegtuigen in de vloot komen, maar ook omdat er in een Embraer 175 meer passagiers kunnen dan in een Fokker 70. Doordat KLC een operation carrier is, hoeft de maatschappij zich alleen bezig te houden met de service naar haar klanten en het zo goedkoop mogelijk houden van haar dienstregeling. De overige zaken zoals marketing en ticketverkoop wordt gedaan door moederbedrijf Air France-KLM. Ook geeft Kreiken aan dat de vlootvernieuwing gefinancierd wordt door de extra omzet die hierdoor geboekt wordt de komende jaren.

De reden dan KLM Cityhopper geraakt wordt door de lage olieprijs, komt hoofdzakelijk door de ontslagen die nu vallen in de oliesector. Op dit moment vliegen veel passagiers met KLM Cityhopper naar bestemmingen in Europa. Tevens stapt rond de 70% van de KLC-passagiers op Schiphol over naar intercontinentale vluchten van de KLM of een van haar partners. Doordat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij hoofdzakelijk vliegt op bestemmingen die niet aantrekkelijk zijn voor de toeristische markt, zal het aantal passagiers de komende jaren afnemen. Toch blijft Kreiken positief, omdat hij verwacht dat de passagiers, die nu een baan zoeken, KLC blijven gebruiken om via Amsterdam naar andere bestemmingen in de wereld te gaan vliegen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy