-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Roll-out van de COMAC C-919

SHANGHAI - De Chinese fabrikant COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) heeft vandaag haar nieuwe C-919 gepresenteerd. Bij de roll-out waren duizenden medewerkers en vertegenwoordigers aanwezig. Het vliegtuig is voorzien van het kleurenschema van de fabrikant, dat wordt getekend door een witte romp en groene staart. Het nieuwe vliegtuig is het tweede grote verkeersvliegtuig dat door de fabrikant is ontwikkeld en biedt plaats aan ongeveer 158 passagiers en kan een afstand van ruim 4000 kilometer overbruggen. Eerder al ontwikkelde COMAC de ARJ-21, een iets kleiner vliegtuig. Door diverse vertragingen is dit programma al ruim zeven jaar vertraagd en het ziet er voorlopig niet naar uit dat het certificaat snel zal worden overhandigd. COMAC heeft al ruim 500 orders voor de C-919, voornamelijk van Chinese maatschappijen. Hoewel het vliegtuig vandaag is getoond, zal de eerste vlucht pas in 2016 worden uitgevoerd. 

De eerste vlucht stond aanvankelijk gepland voor 2014 en COMAC zou in 2016 het eerste toestel overhandigen. Omdat COMAC een nieuwe speler is op het gebied van (grote) verkeersvliegtuigen, heeft de C-919 net als de ARJ-21 enige vertraging opgelopen. Mogelijk wordt het eerste toestel in 2018 of 2019 overhandigd. Een Chinees verkeersvliegtuig moet de economie nog verder stimuleren. China is een van de belangrijkste afzetmarkt voor vliegtuigbouwer Airbus en Boeing. Vliegtuigbouwer Airbus heeft al een assemblagefabriek in Tianjin en enkele weken terug gaf Boeing aan in de toekomst ook een fabriek te zullen openen in China. Het ontwikkelen van een eigen vliegtuig zal er voor zorgen dat maatschappijen bovendien hun vloot nog sneller zien uitbreiden. Enkele grote namen als Air China, China Eastern Airlines en Sichuan Airlines hebben orders geplaatst voor dit toestel. Ongeveer 12% van de C-919 bestaat uit composietmaterialen, iets minder dan de geplande 20%. Het type is voorzien van de laatste technologie op het gebied van motoren en door de aerodynamische vorm zijn zeer lage uitstootpercentages gegarandeerd.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy