-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

DHC-7 periode komt ten einde bij Air Greenland

NUUK - Luchtvaartmaatschappij Air Greenland heeft afgelopen vrijdag de laatste lijnvlucht uitgevoerd met de viermotorige turboprop DHC-7. Dit type maakte op 27 maart 1975 de eerste vlucht en beschikt over uitstekende prestaties om te opereren vanaf korte en meestal onverharde start- en landingsbanen. Tijdens de dertien jaren van productie werden 113 machines gebouwd. De Havilland, de fabrikant van dit populaire vliegtuig, ontwikkelde uit dit vliegtuig de kleinere en tweemotorige DHC-8.

Air Greenland zette de DHC-7 de afgelopen jaren veelzijdig in op vluchten naar afgelegen plaatsen. Door de grote vleugels, flaps, krachtige motoren en het robuuste landingsgestel zijn honderden vluchten uitgevoerd vanaf besneeuwde  en soms zelfs ijzige landingsbanen. Door het uitfaseren van dit toestel (OY-CBU) komt er een eind aan dit tijdperk van viermotorige vliegtuigen binnen de vloot van de Groenlandse maatschappij. Eerder al verlieten drie soortgelijke vliegtuigen (OY-CBT, OY-GRE en OY-GRF) de vloot. Ze krijgen een tweede leven en gaan vliegen voor Trans Capital Air uit Canada.

De maatschappij zal nog wel een vloot van zeven DASH-8Q200s blijven opereren, samen met Bell 206 en Sikorsky helikopters. Ook beschikt Air Greenland over een A330-200 die wordt ingezet op vluchten naar onder andere de Deense hoofdstad Kopenhagen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy