-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Lufthansa: laatste 737 in 2016 met pensioen

FRANKFURT - Terwijl de Duitse maatschappij Lufthansa steeds meer nieuwe A320s en vanaf volgend jaar A320NEOs opneemt in haar vloot, komt er langzamerhand een eind aan het 737 tijdperk bij Lufthansa. De maatschappij opereert momenteel een vloot van 737-300s en 737-500s. Volgens Lufthansa's originele plannen was het de bedoeling dat het type deze zomer al zou moeten zijn uitgefaseerd. Echter zijn de toestellen in een dusdanig goede staat en staan er nog geen grote onderhoudsbeurten gepland, dat deze werkpaarden nog wel langer door kunnen vliegen dan aanvankelijk gepland.

Maar begin 2016 moet het dan echt zijn gebeurd met de 737-500. De komende maanden worden nieuwe vliegtuigen geleverd en deze zullen de overgebleven 737-500s stuk voor stuk vervangen. Volgend jaar worden maar liefst vijftien nieuwe machines geleverd en zullen ook de 737-300s rond de zomer de laatste vluchten uitvoeren, althans, dat is de huidige planning. Zoals ook u weet is niets in de luchtvaart zeker. Het is dan ook niet de eerste keer dat er een einddatum wordt gegeven voor de laatste lijnvlucht voor deze harde werkers. Sinds 2011 wordt het pensioen van de 737 benoemd, en toch weer worden ze iedere dienstregeling weer strak ingepland naar tal van Europese bestemmingen.

Boeing 737-300

Lufthansa was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de allereerste 737, de 737-100. Dit toestel werd ontwikkeld in de jaren '60. Slechts 30 toestellen werden gebouwd en geleverd aan Lufthansa, Continental Airlines en Malaysia-Singapore Airlines die de enige maatschappijen waren dat dit type opereerden. De 737-100 was simpelweg te klein voor een groot aantal maatschappijen. Het duurde dan ook niet lang tot een grotere variant werd ontwikkeld (737-200) die ook door Lufthansa veelzijdig werd ingezet. Toen Boeing in 1984 begon met de ontwikkeling van de nieuwere 737-300, bestelde ook de Duitse maatschappij dit type. Samen met de iets kleinere 737-500 werden deze types ingezet op tal van bestemmingen binnen Europa, Rusland en Noord-Afrika.

Hoewel sommige Airbus 320s ouder zijn dan enkele 737s binnen Lufthansa's vloot, worden deze 737s toch eerder vervangen. Door minder verschillende type vliegtuigen te opereren binnen een vloot, kan worden bespaard op operationele kosten. Zo zijn monteurs voor minder types gecertificeerd, kan het cabinepersoneel zich focussen op andere vliegtuigtypes. Piloten die nu de 737-300 en de 737-500 vliegen, zullen een typerating ondergaan voor een ander type. 

Boeing 737-500

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy