-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Eindassemblage 737MAX prototype begonnen

RENTON - Vliegtuigbouwer Boeing is begonnen aan de eindassemblage van het eerste 737MAX-8 prototype. Dit maakte Boeing gisteren bekend. De 737 MAX is een vernieuwde variant van de zeer succesvolle 737 Next Generation. Boeing biedt de MAX in drie versies aan, de MAX 7 die ontwikkeld is uit de 737-700, de MAX 8 welke ontwikkeld is uit de 737-800 en de MAX 9, een versie ontwikkeld uit de 737-900ER. Met de MAX wil Boeing haar marktaandeel blijven behouden en maatschappijen een nog zuiniger vliegtuig aanbieden. Grote modificaties zijn onder andere de split scimitar winglets en een nieuwe soort motor. Split scimitar winglets worden al door Boeing Aviation Partners aangeboden en kunnen worden aangebracht op bestaande 737-800s en 737-900ERs om het brandstofverbruik verder terug te brengen.

Alleen al de nieuwe winglets zorgen voor een 1,8% lager brandstofverbruik ten opzichte van de Next Generation vliegtuigen. Alle 737 MAX vliegtuigen worden in een nieuwe fabriek geassembleerd in Renton. Boeing zal hierdoor tegelijkertijd Next Generation 737 en 737 MAX toestellen kunnen bouwen. Tegen de tijd dat Boeing de Next Generation productie stopt, zal deze locatie geheel overgaan op het produceren van de nieuwe 737s. Boeing verwacht eind dit jaar het prototype gereed te hebben voor de eerste serie tests. Volgend jaar wordt de eerste vlucht verwacht. De eerste levering staat gepland voor het derde kwartaal van 2017 aan de Amerikaanse prijsvechter Southwest Airlines. Inmiddels hebben 58 klanten al bestellingen geplaatst voor bijna 2900 machines.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy